Κανονισμός λειτουργίας
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΤΟΥ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΑΡΑΧΩΒΑΣ
Γενικοί κανόνες
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
1) Οι διδάσκοντες τις παραδοσιακές αραχωβίτικες τέχνες είναι μόνο Αραχωβίτες.
2) Λόγω του περιορισμένου διαθέσιμου χώρου των Εργαστηρίων, δικαίωμα εγγραφής σε αυτά για την εκμάθηση κάποιας τέχνης έχουν κατά προτεραιότητα οι Αραχωβίτες και οι Αραχωβίτισσες. Εάν υπάρχει διαθέσιμος χώρος ακολουθούν οι κάτοικοι της περιοχής της Αράχωβας και έπονται οι κάτοικοι της περιφέρειας του Δήμου.
3) Αποκλείονται εντελώς από τη συμμετοχή στα Εργαστήρια για την εκμάθηση κάποιας τέχνης, όσοι ήδη ασκούν επάγγελμα σχετικό με τα διδασκόμενα.
4) Στα Εργαστήρια υπάρχει:
α) δειγματολόγιο όλων των υλικών που χρησιμοποιούνται σε αυτά και θεωρούνται ποιοτικώς άριστα. Για την ποιότητα των υλικών αποφαίνονται οι υπεύθυνες των Εργαστηρίων.
β) πλήρης και αναλυτική έκθεση όλων των χρησιμοποιούμενων υλικών για κάθε είδος εργοχείρου, οι τιμές τους, τα ονόματα των προμηθευτών και οι διευθύνσεις των καταστημάτων τους. Τα υλικά αυτά υποδείχτηκαν από τις υπεύθυνες κυρίες, οι οποίες τα έχουν ήδη χρησιμοποιήσει με βάση την άριστη ποιότητά τους, και αποτελούν σημείο σύγκρισης ως προς την τιμή και την ποιότητα με τυχόν άλλες πηγές προμήθειας.
5) Τα υλικά που απαιτούνται για τη μαθητεία στις διάφορες τέχνες χορηγούνται από τα Εργαστήρια. Οι προμήθειά τους γίνεται μόνο αφού προηγηθεί σύγκριση των τιμών με τις τιμές που έχουν κατατεθεί στην ανωτέρω έκθεση.
6) Η προμήθεια των υλικών που χρησιμοποιούνται για τα προσωπικά εργόχειρα βαρύνει αποκλειστικά την κάτοχο του εργοχείρου.
ΕΚΘΕΤΗΡΙΟ
Στο Εκθετήριο των Εργαστηρίων μπορούν να εκθέτουν τα εργόχειρα τους μόνο οι κυρίες που έχουν αποδεδειγμένα μαθητεύσει επαρκώς στα Εργαστήρια των Παραδοσιακών Τεχνών του Λαογραφικού Μουσείου, κατά την αξιολόγηση των διδασκόντων και σύμφωνα με τα τηρούμενα παρουσιολόγια. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί η καλή ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιήθηκαν.
Ειδικοί κανόνες
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΧΡΥΣΟΚΕΝΤΗΜΑΤΟΣ
Λόγω της πολυάριθμης συμμετοχής στο Εργαστήριο Χρυσοκεντήματος και με στόχο την εύρυθμη λειτουργία του και την καλή συνεργασία των συμμετεχόντων σε αυτό, καθορίζονται τα ακόλουθα:
1) Τα 10 τελάρα, που είναι η χωρητικότητα της αίθουσας του Εργαστηρίου, διατίθενται ως εξής:
α) 4 τελάρα (3 μεγάλα και 1 μικρό) για εκμάθηση στην τεχνική του χρυσοκεντήματος στα κομμάτια της ανδρικής και γυναικείας φορεσιάς:
1 μεγάλο τελάρο για το σιγκούνι
1 μεγάλο τελάρο για το σωκάρδι
1 μεγάλο τελάρο για δύο ποδιές με σχέδιο «πύργος»: μία με χρυσόνημα και μία με κίτρινο κορδόνι.
1 μικρό τελάρο για την ποδιά με χρυσοκέντημα τιρ-τιρ.
β) 2 τελάρα για τις δασκάλες κ. Κ. Ρεντίφη και Π. Χαιροπούλου.
γ) 4 τελάρα για προσωπικά εργόχειρα κυριών που μαθήτευσαν στο Εργαστήριο και δήλωσαν την επιθυμία τους αυτή.
2) Για την παραχώρηση τελάρου για προσωπικά εργόχειρα κυριών θα τηρείται αυστηρή σειρά προτεραιότητας. Προτεραιότητα θα έχουν όσες κυρίες μαθήτευσαν παλαιότερα και επί αρκετό διάστημα στο Εργαστήριο, σύμφωνα με τα τηρούμενα παρουσιολόγια, και απέκτησαν την απαραίτητη πείρα. Όσες κυρίες επιθυμούν να κεντούν δικό τους εργόχειρο σε τελάρο του Εργαστηρίου, μόνες τους ή σε συνεργασία με άλλες, παρακαλούνται να το δηλώνουν εγκαίρως, ώστε να καταρτίζεται η σχετική λίστα.
3) Ηθική υποχρέωση των κυριών που εργάζονται σε τελάρα του Εργαστηρίου είναι να αφιερώνουν κάποιο χρόνο βοηθώντας και στα τελάρα των μαθητευομένων.
4) Οι κυρίες που κεντούν δικό τους εργόχειρο αναλαμβάνουν και τα έξοδα των απαραίτητων υλικών.
5) Στα τελάρα που γίνεται εκμάθηση στην τεχνική του χρυσοκεντήματος τα υλικά χορηγούνται από τα Εργαστήρια.
6) Ως κριτήρια του καλού χρυσοκεντήματος και του κεντήματος με κορδόνι καθορίζονται τα ακόλουθα:
α) Η πιστή τήρηση του σχεδίου.
β) Οι “αόρατες” βελονιές με τις οποίες στερεώνεται η χρυσοκλωστή.
γ) Τα σωστά στερεώματα στην εκκίνηση και το τέλος, οι σωστοί κόμβοι.
7) Ως κριτήρια του καλού χρυσοκεντήματος με την τεχνική τιρ-τιρ καθορίζονται τα ακόλουθα:
α) Η φορά του χρυσονήματος κατά την εκτέλεση του σχεδίου.
β) Το στρωτό κέντημα.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΥΦΑΝΤΙΚΗΣ
1) Ο τρόπος λειτουργίας του Εργαστηρίου του Χρυσοκεντήματος ισχύει αναλογικά και για το Εργαστήριο της Υφαντικής.
2) Η κάθε δασκάλα δικαιούται να διατηρεί έναν προσωπικό αργαλειό, ώστε να υπάρχει για τις μαθητευόμενες το υφαντό-πρότυπο στα διάφορα είδη του.
3) Οι υπόλοιποι 5 αργαλειοί διατίθενται ως εξής:
α) 3 αργαλειοί για εκμάθηση στις μαθητευόμενες στο Εργαστήριο.
β) 1 αργαλειός για το φλιωτό.
γ) 1 αργαλειός για τα μικρά κοριτσάκια.
4) Όταν η μαθητευόμενη υφάντρα ολοκληρώσει τη μαθητεία της σε όλα τα είδη (σκέτο, πλεχτό, γατοπάτι, φλιωτό), μπορεί να κάνει το δικό της υφαντό, μόνη της ή σε συνεργασία με άλλες. Για την παραχώρηση αργαλειού για προσωπικό υφαντό θα τηρείται αυστηρή σειρά προτεραιότητας. Προτεραιότητα έχουν όσες κυρίες μαθήτευσαν παλαιότερα και επί αρκετό διάστημα στο Εργαστήριο και αποδεδειγμένα κατέχουν την τέχνη της Υφαντικής. Όσες μαθητευόμενες επιθυμούν να υφάνουν δικό τους υφαντό, παρακαλούνται να το δηλώνουν εγκαίρως, ώστε να καταρτίζεται η σχετική λίστα.
5) Ως κριτήρια του καλού υφαντού καθορίζονται τα ακόλουθα:
α) το επαρκές χτύπημα το υφαδιού με το ξυλόχτενο για κρουστό υφαντό.
β) το σωστό μέτρημα στις βελονιές για να αντιστοιχούν σωστά τα φύλλα του υφαντού.